10 Şubat 2015 Salı

Uçakta Doğan Çocuk Nereli Olur?

Bu sürekli aklımızda olan, hatta doktorumla aramda son günlerde sürekli uçalım çocuk havada doğsun, dünya vatandaşı olsun diyerek espri yaptığımız konunun aslını öğrendim.
Dünyalı bir çocuğun avantajı yadsınamaz derecede fazla olurdu sanırım ama malesef öyle değilmiş.

Efsane gerçek olmadığına göre, bu kural nasıl işliyor anlatayım. Atlasjet Jetlife Dergisinde çıkan haberden alıntı yaparak yazıyorum. Vatandaşlık 2 esasa göre veriliyor.   Jus-Hak, Sanguinis_Kan; yani kanbağı ve Jus- Hak, Soli- Toprak ; yani hangi devletin toprakları içinde doğduğun yasası.

Yani bindiğiniz uçağın nereye gittiği önemli !!!! Her ülkenin bu konudaki yasası farklıymış, örneğin Türkiye'de bu iki kuralda geçerli yani bizim topraklarımızda doğan yabancı anne babanın çocuğu da Türk vatandaşlığı almış oluyor.

Ama birçok Avrupa ülkesinde Jus Soli geçerli olmuyor, Amerika ise genelde Jus Soli ile vatandaşlık alınabiliyor. Alman bir çocuğunuz olsun istiyorsanız sadece orada doğum yapmak yetmiyor yani...

Çocuğun doğum yeri ise uçağın indiği ilk ülke kabul ediliyormuş. Çok sık yaşanmayan bir durum olduğundan kurallar genel anlamda bir çerçeve içerinde toplanamamış, her ülkenin kendi prosedürleri uygulanıyormuş.

Zaten uçakta doğum ilk olarak kulağa hoşgelse de hiçbir annenin tercihi olacağını sanmıyorum, ne dersiniz???


4 yorum:

  1. canım böylece bir mit de sona erdi. harika bir yazı. çok begendim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet ya benim de hep aklımda olan bir soruydu, dediğin gibi konu kapanmış oldu :)

      Sil
  2. başlığına öldüm :D Bu yazı benim almanya'dan türkiye'ye dönerkenki maceramı hatırlattı.
    Uçakta sandım tuttum ve daha 8. ayımdayım.Doktor gitme dedi ki dinlemedim çok severim gezmeyi.Sonra bizim afacan oğlumuz Ediz duramadı yerinde başlattı tekmeleri sancıları.Ah ah soğuk soğuk ter döküyorum eşime de çaktıramıyorum :D Sonralardan müzik dinle kitap oku kafa dağıt sancıyı unutmaya çalıştım eh biraz geçerli olsa da uçaktan indiğimiz gibi benim suyum gelmesin mi uçakta doğurmadım ama türkiyeye ayak bastım ki oğluş geliyor :D İlahi didem bak gene neler hatırlattın bana :D

    YanıtlaSil
  3. merhaba ben <a href="http://arminmustak.com> dr armin müştak</a> yazınız için teşekkür ederim güzel bir yazı

    YanıtlaSil